januari 25, 2008

Jullov i Sverige

Nu har den andra terminen på Eastern Connecticut State University redan dragit igång på allvar och lektionerna har börjat rulla på. Lovet gick väldigt fort och jag hann med en hel del. Julen firades hemma med familjen och farmor och morfar i Osby. Mina julklappar blev av någon anledning (läs föregående inlägg) försenade några dagar så det blev mer få än ge om man säger så. Traditionsenligt var det sedan utgång med kompisar på juldagen. Jag hamnade i Åhus och sedan vidare till Kristianstad och Frimus där vi ramlade in helt utan biljetter. Det var en väldigt trevlig kväll med lagom mycket dans (med tanke på mitt knä).

Det dröjde inte många dagar innan det var dags för nästa utflykt. Jag och mamma satte oss i bilen och körde till Stockholm, dit vi kom framåt kvällen. Vi sov över i Solna och tidigt på morgonen hämtade vi ett "hämta här, lämna där"-släp i Täby och körde till släktingar i Stocksund. Där bjöds vi på förmiddagsfika och underhållning (i form av två oerhört morgonpigga små tjejer) och sedan lastade vi (ja alla utom jag) in en bokhylla och ytterligare någon möbel i nämnda släp. Jag och mamma satte oss sedan och växelkörde hem i 80 km/h på motorvägen i ett fruktansvärt ösregn.

Jag hann också med en shoppingtur till Kristianstad innan det var dags för nyårsfirande. Jag hade någon dag innan fått reda på att jag skulle ansvara för dessert när jag och våra vänner skulle göra middag. Sent på kvällen dagen innan kom jag på att jag kanske skulle testa mitt recept innan, då jag aldrig lagat det innan. Så jag satte igång och vispa ihop min dessert och kom inte i säng förrän framåt två, mycket lättad att det inte gick helt åt pipan.
På nyårsaftons eftermiddag satte jag mig på tåget ner till Lund och började sedan ganska direkt förbereda min dessert. Jag kanske ska berätta att jag gjorde en vit chokladmousse med hallonmylta och kanderade rosenblad, väldigt pretentiöst!
Efter att jag var klar med den bytte jag om och de övriga gästerna började dyka upp. Vi åt en väldigt god middag; laxrullar till förrätt, en mycket god och varierad buffé, med allt från kyckling till sallader av olika de slag, till huvudrätt och min dessert till efterrätt. Allting blev väldigt uppskattat! Vi fem killar hade även lagt ihop till fyrverkeri till tolvslaget, ja fyra lade en liten del och en väldigt smällglad person (inte jag) lade minst lika mycket själv. På morgonen efter bar det hem igen till Osby.

Jag gjorde ytterligare ett besök i Lund några dagar senare och fick träffa en hel del av kompisarna där. Efter en väldigt trevlig dag slutade det med en pokerkväll på Sparta, mycket lyckat!

Sedan gjorde jag också ett besök hos Herr och Fru Hjalmarsson på campus i Växjö. Efter en mycket god tacomiddag och imponerande pianospel åkte vi in till stan och såg National Treasure 2. Väldigt trevlig och underhållande film och dessutom trevligt sällskap, kan inte bli bättre!

Senare gjorde jag ytterligare ett besök i Växjö där jag besökte min syster på hennes gymnasieskola och ännu ett besök i Lund där vi hade en avskedsfest och utgång på Kårhuset. Med ett gammalt studentleg från förra våren lyckades jag krångla mig in och hade ytterligare en mycket kul kväll.

Ja det blev mycket resande det här jullovet men det var väldigt roligt att få se alla gamla bekanta ansikten igen innan det var dags att resa tillbaka. Ett inlägg om resan tillbaka kommer snart, i en dator nära dig.

Inga kommentarer: