september 21, 2007

Painkillers + lektioner är ingen bra kombination

Dagen efter operationen vaknade jag upp med ett rejält ömt knä. Jag följde Dr MacAndrews ordination och tog två av de tabletter jag fått på apoteket dagen innan. Efter frukost var det dags för dagens enda lektion, sociologisk teori. Lektionssalen ligger en 400 meter bort, ner för en backe, så jag startade i god tid för att hinna hoppa dit på mina nya kryckor. Vädret, som för övrigt har varit kanon nästan hela tiden sen jag kom hit, hade denna dag bestämt sig för att slå om rejält; ösregn och kallt. Jag kom fram till Shafer Hall, som byggnaden heter, i god tid och slog mig ner i dom alltför obekväma stolarna, särskilt när man är lång som jag är. Ergonomi är ett okänt begrepp här..

Det dröjde dock inte lång tid in i lektionen innan jag började känna mig rejält snurrig och illamående. Till slut var jag tvungen att gå ut i korridoren och lägga mig på en bänk en stund. Jag köpte en flaska vatten och gjorde ett nytt försök, men insåg snabbt att det inte skulle gå, så jag gick tillbaka och la mig på sängen igen. Dagen efter var det i stor sätt samma visa. Jag klarade mig dock igenom den första lektionen, men sedan var jag tvungen att avbryta nästa.
Hela den veckans lektioner gick i stort sätt förlorade. Även om jag så småningom kunde närvara hela lektionerna rent fysiskt var hjärnan inte alls med. Kommer inte ihåg särskilt mycket av vad som sades överhuvudtaget. I slutet av veckan orkade jag ta mig ner till Sports Center igen för att påbörja lite lätt isbehandling igen.

Laget åkte iväg utan mig för match uppe i New Hampshire den helgen och de andra internationella studenterna åkte till New York för att kolla på en baseballmatch. Tyvärr var det inget alternativ för mig då en lång bussresa inte var så nyttigt för mitt knä.

Nu har jag äntligen hunnit ifatt i tiden. Denna veckan har jag slutat ta painkillers och lektionerna går mycket bättre. Kanske ska ta och berätta vad det är jag läser just nu:

Introduction to Sociology: En kurs med en väldigt flängig lärare i 30-års åldern. Han har ingen större struktur på det han gör och pratar väldigt snabbt och i mina öron otydligt. Att det dessutom är väldigt hög volym på luftkonditioneringen gör inte saken lättare. Själva kursen i sig är ganska intressant när man väl uppfattar vad han säger..

Sociological Theory: En kurs med mer fokus på de större sociologiska teoretikerna, såsom Marx, Engels, Weber och Durkheim. Läraren är mycket bättre, en äldre gentleman, med mycket tydlig engelska. Kursen är betydligt svårare än den första och hans prov ska tydligen vara rätt svåra.

Introduction to Modern World History: Detta är en riktig högstadiekurs. Vi går igenom hur många händelser som helst på en lektion, men oerhört kortfattat. När det sen kommer till quiz i slutet av veckan är det nästan skrattretande enkelt. Multiple choice-frågor i stil med: Vad hette aztekernas ledare? a) Filip b) Henry c) Ahmed d) Moctezuma

Music Cultures of the World: Detta är en kvällskurs på torsdagkvällar med en man från Kalifornien som lärare. Han är väl inte så väldigt entusiasmerande men i pauserna kommer han fram till mig och pratar svenska! Han har tydligen bott i Ängelholm i flera omgångar i sitt liv. Verkligen lustigt! Denna vecka var han dock borta för han skulle till Umeå och besöka en vän som skulle disputera i samisk musik vid Umeå Universitet!

Sådär, det var lite om skolan också. Har inte blivit så mycket av den varan än..

Ikväll var det middag hemma hos Coach DeVito. Detta är en tradition; laget samlas kvällen innan hemmamatch och äter tillsammans och snackar ihop oss lite. På matsedeln ikväll stod Pasta med tomatsås och köttbullar (inte den svenska varianten..). Imorgon är det en stor match för laget. Rivalerna Western Connecticut State University kommer på besök för en ligamatch och både ära och viktiga poäng står på spel. Ska bli riktigt kul att se; skulle varit ännu roligare att spela..

Inga kommentarer: