februari 29, 2008

Planer för Spring Break

Spring Break börjar närma sig med stormsteg och givetvis ska jag försöka ta mig iväg från Willimantic och se lite av landet då. Från början var det tänkt att jag skulle få besök från Sverige under denna vecka, men för någon vecka sedan blev dessa planer uppskjutna och jag fick börja leta efter något annat att göra. Axel och Sina hade redan i höstas bestämt sig för att åka till San Fransisco denna vecka och hade beställt sina biljetter ett bra tag innan. Detta var ju klart lockande, men priser och tillgänglighet på biljetter gjorde att det inte var möjligt att följa med dom.
Istället får jag nu låna Axels bil under hela lovet och tidigare i eftermiddags blev det klart vad som ska ske; Road Trip!

Den första lördagen på lovet kör jag Axel och Sina till flygplatsen och sedan börjar äventyret!

Den första dagen tar jag mig söderut genom landet, förbi New York och Washington D.C till en mindre stad som heter Charlottesville, VA. Precis utanför staden ligger Thomas Jeffersons hus (ritat av honom själv då han var arkitekt).

På ett vandrarhem i staden övernattar jag innan jag fortsätter min resa söderut mot Georgia och Atlanta. Här planerar jag att se både Coca-Cola-utställningen, CNN-högkvarteret och den olympiska parken.

Vidare fortsätter jag söderut till New Orleans. Här ska jag vandra genom de franska kvartererna och äta god cajun-mat. Jag tar också en dag på stranden här om vädret tillåter det.

Väl utvilad forsätter jag nu min resa västerut, till Houston i Texas. Här ska jag försöka hinna med Lyndon B Johnson Space Center på eftermiddagen innan det blir dags att bänka sig för ett enormt evenemang: Houston Livestock Show and Rodeo. Detta är världens största djurutställning och också världens största Rodeo. Evenemanget håller på i 20 dagar och detta är en av de sista dagarna. Rodeon som jag nu har biljett till är en semifinal och när de har tävlat färdigt blir det också ett uppträdande av Fergie, sångerskan i Black Eyed Peas!

Efter denna exceptionellt amerikanska kväll viker jag nu av norrut och har en relativt lång dag i bilen innan jag når fram till min övernattning i Little Rock, huvudstaden i Arkansas.
Morgonen därpå åker jag längs med Mississippi-floden innan jag tar mig in i Elvis-land, Memphis i Tennessee! Efter lunch och ett besök på Graceland, bär det sedan vidare mot Countryns huvudstad, Nashville. Här blir det mat och musik hela kvällen och jag bor mitt i stan på ett vandrarhem.

Dagen efter viker jag nu av mer norrut. Lunch planeras till Elizabethtown, Kentucky, som har viss anknytning till viss film med samma namn.. Strax utanför Elizabethtown ligger Fort Knox, den berömda guldreserven som också ska få sig ett besök. Inte alls långt därifrån ligger också Kentuckys berömda bourbon-distrikt. Jim Beams destilleri ligger närmast min rutt och det är inte omöjligt att jag tar vägarna förbi där om det finns tid för det.

Sedan tar jag mig vidare norrut och Indianapolis. Jag tänker först ta mig förbi staden en knapp timme för att titta på staden Anderson, där min mamma var utbytesstudent i slutet av 70-talet. Efter det tar jag mig in till staden och ett vandrarhem där.

Dagen därpå blir en lång bilresa österut, för nu börjar det närma sig slutet på äventyret. Jag övernattar i den lilla byn Jim Thorpe, döpt efter multisportaren med samma namn. Jim Thorpe vann mängder av medaljer i OS i Stockholm 1912 och var dessutom professionell baseballspelare och amerikansk fotbollspelare. Byn ska tydligen vara i stilen av en schweizisk alpby och döptes efter idrottaren för att få in pengar till byn och ökad turism.

Morgonen därpå åker jag direkt till flygplatsen och hämtar upp Sina och Axel innan vi åker
tillbaka till Willimantic.


Som ni kan förstå kommer det att gå en del pengar till detta äventyr. Därför tar jag tacksamt emot bidrag för detta ändamål. Sponsring går alldeles utmärkt det med, jag kan både bära reklam-tröjor, annonsera på bloggen och sätta stickers på bilen om någon önskar det. Om någon tidning önskar exklusiva reserapporter ska det nog gå att ordna det med! Jag kommer att ha med min dator på resan och uppdaterar efterhand jag får tillgång till internet. Kontakta mig via e-mail för att få kontouppgifter och diskutera sponsring. Min email hittar ni om ni klickar på min profil i högerspalten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gustav!

Vad roligt att kolla din blogg och läsa om din tid i USA. Vi kanske åker över i sommar.

Hoppas du får en toppenresa, kör försiktigt!

Många kramar,
Erika och hela familjen Lunding: Klas, Anna Stina och Flora xxx

Anonym sa...

[url=http://www.kfarbair.com][img]http://www.kfarbair.com/_images/_photos/photo_big7.jpg[/img][/url]

מלון [url=http://www.kfarbair.com]כפר בעיר[/url] - אינטימיות, [url=http://kfarbair.com/services.html]שקט[/url] . אנחנו מספקים שירותי אירוח מגוונים גם ישנו במקום שירות חדרים המכיל [url=http://www.kfarbair.com/eng/index.html]סעודות רומנטיות[/url] במחירים מפתיעים אשר יוגשו ישירות לחדרכם...

לפרטים נוספים נא לפנות לאתר האינטרנט שלנו - [url=http://kfarbair.com]כפר בעיר[/url] [url=http://www.kfarbair.com/contact.html][img]http://www.kfarbair.com/_images/apixel.gif[/img][/url]

Anonym sa...

רציתי לשתף איתכם בחוויה שעברתי אחרי הפיגוע בדולפינריום. במשך שלוש שנים אחרי המקרה, הרגשתי מדוכאת, ללא שמחת חיים, עייפה ומדוכדכת. עם טיפולים רפואיים רגילים לא הצלחתי לעזו לעצמי ולכן פניתי ל- [b][url=http://www.maker.co.il/3_15707/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8/%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%9C-%D7%A0%D7%A4%D7%A9-%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9D-%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%90%D7%99-(%D7%9E%D7%A1%D7%90%D7%92%60).html]עיסוי[/url][/b] רפואי אלטרנטיבי. המליצו לי על מעסה מקצועי מ-Spa-Vip.co.il - עיסוי עד הבית, אשר כולל עיסוי איורוודה מצויין אשר עורר לי את החושים תוך טיפול אחד בלבד. אני לא יכלה להמחיש את השינוי שעברתי, אומנם זה היה טיפול עיסוי איורוודה ראשון, השתפר לי המצב הרוח, פיזרתי את השיער ויצאתי מה- [b][url=http://www.academics.co.il/Articles/Article12945.aspx]מסאג[/url][/b]' עם כח מחודש, מחייכת ומוכנה להמשיך הלאה.

עיסוי האיורוודה הוא עיסוי רפואי אשר כולל מוזיקה נעימה, נרות ומוזיקה נעימה. בהתחלת העיסוי יש מגע עדין על המגבת לאחר חשיפה של הגוף מכף רגל ועד ראש. נמרח שמן חם מכף רגל ועד הראש, אחרכך תנועה מלטפת ועדינה מכף רגל ועד ראש ובחזרה. אחרי מספר תנועות מפנקות מתחיל הטיפול בצידו השני של הגוף, אחרי אותם תנועות על צידו השני מתחיל תהליך של לחיצות רפואיות מכיוון שהגוף התרגל למגע מפנק ומרגיע וזה גרם לשרירים להרפות מעט... כל זה בטיפול פרטי של [b][url=http://www.academics.co.il/Authors/Author2173.aspx]מעסה[/url][/b] מקצועי עד בית הלקוח!

אישית לא האמנתי כי דברים כאלה יכולים להיות עד אשר התענגתי עם מסאג איורוודה באיכות כזאת, המעסה המקצועי אליי הביתה עם מגע כלכך מפנק אשר לא האמנתי שיכול להיות. ממליצה לכל אחד ואחת אשר מעוניינים ב עיסוי רפואי, [b][url=http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=682132]מסאז[/url][/b]' או סתם חוויה בלתי נשכחת באירוע אישי על Spa-VIP.co.il.
[img]http://spa-vip.co.il/_images/apixel.gif[/img]