mars 25, 2008

Road Trip Etapp 6, Little Rock, AR - Nashville, TN

Vid niotiden på morgonen gav jag mig iväg från motellet i Little Rock med riktning Memphis i Tennessee. Vägen genom Arkansas var kantad av massiva översvämningar som blev allt värre när jag närmade mig Mississippi-floden. Efter att ha missat min avfart i Memphis en gång fick jag vända och försöka på nytt, och denna gång gick det bättre och jag hamnade på Elvis Presley Boulevard. Efter att ha parkerat bilen brevid Heartbreak Hotel gick jag in på biljettkontoret och ställde mig i kö. Trots att det var relativt tidigt på dagen var kön redan rejält lång och det dröjde ett bra tag innan jag fick lösa biljett. När jag slutligen fick lösa biljett gick det snabbare. Jag blev placerad i tour-grupp 6 och de höll på att ropa fram grupp 3 när jag var klar. Dock gjorde jag ett försök att hamna i grupp 3 och det lyckades, damen kollade inte ens vilken grupp jag tillhörde och på så sätt slapp jag en dryg halvtimmes ytterligare väntan. Vi fick alla varsit hörlursset och hamnade sen på en mindre buss som tog oss den korta biten upp till dagens attraktion, Graceland! Graceland, som var Elvis hem under hela hans vuxna liv, och är USA:s näst mest besökta hem, etta är Vita Huset såklart.

Genom hörlurarna fick man en hel del av Elvis liv berättat för sig medan man vallades genom de olika rummen. Man fick också en del intressanta berättelser om vad han gjorde i de olika rummen. I ett av rummen stod ett piano som Elvis tydligen spelade "Unchained melody" på, på morgonen den dag han avled. Det fanns även en massiv utställning med alla guldplattor, en utställning med alla "jumpsuits", alla bilar, samt kunde man gå in i hans två flygplan. De sista tre turerna kostade dock extra och jag hade inte mer tid att spendera här. Efter att gått runt hela grundturen, som avslutades vid Presley-familjens gravar vid sidan av själva huset, gick jag tillbaka till bilen och började ta mig ut ur Memphis.

Efter en dryg kvart i bilen stannade jag för att käka lunch. Det blev ett Bar-B-Que ställe längs med motorvägen. Maten var okej, men inte mycket mer. Barbeque-fläsk, bönor, potatismos och coleslaw fyllde tallriken som inte kostade mer än 27 kronor, gillar som sagt den låga dollarn!
När lunchen var avklarad hade jag tänkt att åka norrut längs med Mississippi-floden för att få en lite trevligare eftermiddag än bara massa motorväg. Men ack så fel jag fick!
Vägen norrut längs med floden var också den en motorväg, och en spikrak sådan. Det var inte en sväng på 60 miles, ca. 100 km! Och vägen kantades av ändlösa åkerlandskap och någon flod var inte i sikte överhuvudtaget. Jag kom till sist in i Missouri där jag råkade åka åt fel håll på den väg jag skulle ta. Detta gjorde att jag kom in på en grusväg till slut som slutade mitt ute i ingenting. Några förbryllade personer ur lokalbefolkning skakade på huvudet när jag vände bilen och körde tillbaka. Efter att ha klarat av denna väg, som roligt nog heter MO-O, lyckades jag ta mig över floden och in i Tennessee igen. Jag hade vid det här laget tröttnat lite på den musik jag hade med mig och gjorde ett försök med radion, vilket var ganska lönlöst. De enda radiostationerna som gick och få in här ute i vildmarken var stationer med hitlåtar som "Jesus saved me" och "Praise the Lord". Bibelbältet är verkligen på riktigt, vägarna kantas här inte av reklambudskap utan med stora plakat i stil med "Jesus loves you".

Efter en lång eftermiddag kom jag fram till Nashville. Här checkade jag in på det väldigt trevliga Music City Hostel. Jag hamnade i ett eget rum, men delade badrum med tre andra rum. I ett av de andra rummen bodde två tjejer från Michigan State University som också var utbytesstudenter, den ena från Sydney och den andra från Stuttgart. Vi snackade en bra stund innan de skulle iväg med en kompis som skulle ta dom en bit utanför staden. Jag själv bestämde mig för att se vad Nashville hade att erbjuda. Jag gick ner längs med Church Street ner till femte avenyn, som skulle vara en av huvudgatorna i staden. Och mycket riktigt när jag kom ner mot den fylldes öronen av musik. Jag hamnade på Broadway, som var den stora bargatan. I varje kvarter var det ett antal barer och nattklubbar, och samtliga hade livemusiker som spelade country på hög volym och mellan barerna satt det gatumusikanter som med akustiska gitarrer försökte göra sig hörda genom all annan musik. Jag gick och lyssnade en bra stund och det var en hel del annat folk som också var ute och rörde på sig denna fredagkväll. Framåt midnatt började jag traska hemåt igen och gick och la mig ganska direkt.

Inga kommentarer: